Monday, 16 May 2011

" Lafazkanlah ungkapan sayang "

Assalamualikum .. maaf shahrul lamer tak update blog nie ..di atas beberapa urusan yang tak dapat di elakkan.. insyaallah shahrul akan updated kisah perjalanan hidupku untuk episod seterusnya....

shahrul ada sedikit cerita nak di kongsikan bersama  perihal  kehidupan .. benarlah dalam pada kesempitan akan hadir kesenagan..
kita sering  meminta  kasih dan syang terhadap diri kita tapi bagaimana pula kita ... persolanya  adakah kita benar2  ikhlas untuk menyangi juga mengasihani... marilah kita renungkan ...

dlam hidup ini kita sering tamak  tanpa di sangka ,kita nak itu dan ini tapi kita tak nak korbankan sesuatu.. contohnya kita nak makan tapi tak nak keluar duit  boleh ker perut kita kenyang ? benar duit bukan segala2nya tapi duit adalah segalanya ...jgn terlalu berkira untuk sesuatu ... jika kita diberikan sebarang kelebihan ingatlah ianya bukan sepenuhnya milik kita ... dan jika kita di berikan kekurang ingtlah jgn di jadikan ianya sesuatu alasan.. bila hidup berpaksikan alasan tak akan hadir pengakhiran ...

Ramai juga yang terjerumus ke kancah  keduitan..ada yang ingat kebahagian akan hadir dgn harta benda ... di atas pengalaman shahrul sendiri  jika kita tidak mampu untuk mengecapi sesuatu yang kita idamkan dari yang tersayang ianya selalu di perlekehkan..hakikatnya perkara itu teramat perit...

Perkataan sayang mula tidak di hargai lagi ,sehinggakan kita sekarang malu untuk mengucapkan  atau melafazkan .. jika kita rasa kita syang pada seseorang itu buktikan , ingat tidak semestinya dgn harta benda ..  lafazkan   bukan susah pun ..tak guna duit pun cuma keegoan jer yang membatasi semua tu...  buat para ibu bapa didiklah anak2 tentang mengunakan perktaan ini.. contohnya shahrul sayang  ayah,shahrul syang ibu dan adik2 .. bukan ker indah bila didengari  sekaligus terasa diri ini sgt dihargai... yang ibu  sering la kita dgr melafazkan pada anaknya.. masaalah nya si ayah ni susah betul nak dengar...  buang lah jauh jauh perasaan ego tu kerana hidup sekali sahaja...tunjuklah rasa sayang ,buktikan rasa kasih  tersebut.. agar kelak tida yang merintih.....

Anak2 pula jgnlah segan  mengunakan  perkataan ini dan orang sekeliling kita jgn lah ras kepelikan bila dgr perktaan itu di ucapkan pada orang yang kita sayang ...

Buat yang tak setuju tu bila agaknya  kan waktu yang sesuai  nak gunakan ayat ni ...  bak kata ayah angkat shahrul takakan nak lafazkan kat kubur  bila yang tersayang tu dah tiada ...  heheheh renung2kan....

3 comments:

norihan bakery said...

anak2 hari2 cium tangan..kita pulak cium dahi anak..bila nk tidur,anak2 dtg salam kita,kita peluk anak..ok tak..awak bila lg nak dpt anak...

p@kcikLie said...

"sayang Sharul"....sayang..sayang..sayang...

sungguh mudah untuk menaip di sini..tapi dgn kata2..ada kejanggalannya...kerana dgn isteri pon kekadang tu dalam bilik je...

ada org merasa megah, sebaliknya ada org terasa malu..

hakikatnya biarlah dilafaz seikhlas hati...jangan dipaksa seikhlas limpa.

"sayang anak buahku Shahrul".

anyeonghaseyo303 said...

sayang.... itu perkataan yg indah tuk dilafazkan tp pada segelintir org akan melafazkan pada waktu,tempat dan hari2 yg tertentu... tp yg penting ikhlas ketika melafazkannya...