Saturday 23 April 2011

" Perjalanan Hidupku episod 3"

Bermula dari seawal 10 tahun Istilah tak boleh dlam hidup aku telah lama aku benamkan...segalanya akan hadir jika kita berusaha...pada usia aku 12 tahun aku mula terfikir tetang kewujudan aku di muka bumi ini ...aku mula menacari kasih dan sayang seorang abah ngan emak, pada ketika itu setiap kejayaan ku tidak di pedulikan melainkan arwah atok ku dan arwah nenda ku...  kerana dek mengejar kekayaan keluargaku terlena soal kepentingan  kasih dan sayang ..keluarga tidak begitu memetingkan soal pembelajaran dan erti kasih dan sayang lagi ... Mak ngan abah dah pun berjaya mengubah hidup beliau... mereka telah pun memiliki kerata produa kembara waktu itu ... Aku rindu akan kasih seorang mak dan abah  biar pun aku masih ada yang menjaga  tapi belaian seorang mak abah sering aku dahagakan... aku mula mencari dan mula meragui tentang kewujudan diri aku ini...apakah aku di perlukan atau hanya sekadar memberi kesusahan kepada mereka..setiap keinginan ku sering aku pendamkan...  aku mula membawa diri  seawal usiaku 12 tahun  dengan berbekal kan duit belanja sekolah yang aku simpan dan hasil jualan, aku  nekad untuk balik kampung Negeri Sembilan dengan menaiki bas seorang diri..Alhamdulillah degan izin Allah aku selamat sampai di kampung ku Negeri Sembilan ..arwah nenek kampung  dan pak usu aku terkejut dengan kehadiran  aku ...mereka bertanya dgn sipa datang ni ..aku cakap datang seorang jer heheheh ...semua nyer terkejut degan kemunculan aku...Panggilan terus di buat terhadap abah ku bagi memastikan kesangsian mereka ...keluraga ku agak terkejut juga namun aku mengharapkan mereka datang menjemput aku ianya  tidak sama sekali ....setelah seminggu berlalu aku pun di hantar pulang oleh pak usu aku dgn menaiki motor nyerrrrrr... setibanya aku di ruamh arwah nenda ku mula memeluk aku tanda kerisauan ,tatkala itu airmata nyer terus membasahi pipi beliau...Ayat yang di keluarkan oleh arwah nendaku masih terngiang di telinga ku hingga kini " kenapa lah nasib kau macam ni  tak da orang nak amik peduli " bila aku teringat akan perkataan itu seringkali air mata ku bergelinagan...tapi tak nagis tau heheheheh....

Tak lama dari itu raya menjelang tiba ...masing masing sibuk membeli baju raya dan macam macam lagi ....mereka semua bergembira bersama keluarga memilih baju raya .. pun begitu aku bersyukur kerana arwah nenda dan arwah atuk ku masih ada ....baju raya aku tidak sedondon dgn keluarga ku   hanya warna baju raya aku sahaja yang berlainan.. aku jarang dapat beraya bersama dengan keluarga aku ..tat kala takbir raya berkumandang  airmata ku akan terus mengalir... selalunyerr pada setiap kali hari raya aku akan bawa diri  menumpang kasih dan sayang dari saudara yang lain .... iris mata ku tepaut tatkala sepupuku bersalaman dgn ayah dan ibu meraka,perasan sedih mula menyelinap masuk kedalm tubuh ku , aku terus menyepikan diri di dalam bilik air  bagi merawat persaan sedih melalui tangisan ... kami akan selalu berjumpa dikampung pada hari raya kedua atau ketiga .. di situlah aku akan bersalam degan mereka... aku agak kekok untuk bersalaman dengan mereka   ,,mungkin ini terjadi kerana aku tak di didik dari kecil tentang  berjabat tangan..

Pada tahun 2001 arwah nenda ku di panggil untuk menunaikan ibadah umrah.... aku mula letakkan satu hasrat dalam diri ku  pada waktu itu  aku juga kan kesana suatu hari nanti..tinggalah aku bersama arwah atok ku...  arwah atok ku seorang yang sangat tegas dan boleh di katogerikan garang la orang nuyer ..hehehe aku takut juga ngan dia ..heheh tapi aku lah yang paling banyak melawan dgn dia heheheheheheh ..selalunyaaku sering bertekak dengan dia pasal merokok..dia seorang perokok... aku pula rimas dgn bau rokok heheheheh...Arwah atok aku sering mengingat kan aku tentang agama ...byk yang aku belajar dari dia .. tapi tak la sehabat mana pun ..sikit jerrr ... aku mula  memasak  heheh al maklum lerrr nenek tak ada umah   aku lerr kena masak hehehehehehaku tak la pandai masak  tapi ada bakat semula jadi hehehehe puji diri sendiri nampak heheheheh mungkin bakat yang ada pada mak aku tu tercurah sikit pada ku huhuhuhuh... tq mak sebab lahirkan shahrul ..love u  mak... setelah seminggu beralalu arwah atok ku sering sakit perut..pada stu malam tu aku teringin nak tidur kat rumah mak aku, tapi atok kata tak boleh kena teman atok  ,selalunyer tak macam tu tetiba jerr atuk tak bagi ..aku pun  tak pergi lerrr takut n sayang punya pasai heheheh...keesokan harinya tengah aku lipat kain  atok cakap kain2 nie jgn bagi pada sesiapa tau .. lepastu dia bagi aku no pin kad bank..aku pun kata okey jer......pada malam khamis tu atok cakap besok nenek balik dari umrah  nak masak apa yer..  aku bagi cadangan   kita mask nasi beriani nak tak ..atuk aku pun setuju  dia terus bagi aku duit  tuk aku masak nasi beriani...pada malam tu perut atuk semakin sakit ,aku terkejut tengk perut nyer bergerak gerak  mengeletar di bahagian pusatnyer dan seluruh kawasan perut nyer..
pada awal pagi keesokan nya anaknyer terus hantar atok pergi hospital  dan atuk terus di masukkan ke ICU . malamnyer pula Alhamdullah  arwah nenek selamat tiba di tanah air......

Nantikan kisah selanjutnyer di episod akan datang


“ Tujuan perjalan hidup aku ditulis bukan untuk mengutuk atau untuk membuka keaiban sesiapa  hanya sekadar untuk berkongsi  yang mana baik di jadikan tauladan dan yang mana buruk di jadikan  sempadan…”

3 comments:

mamaDiana said...

kmi tunggu sambungannya....:)

Idah said...

tak sabar nak tahu atok sakit apa tu..parah ke...harap2 selamat

Rentetan Tidak Bertaut said...

Idah..TQ singgah kat blog shahrul...arwah atok hanya sakit perut jerrr..