Thursday, 31 March 2011

"Tak akan hadir kesudahan jika dengan keterpaksaan"



Jangahlah kita memaksa  kerana sesuatu ..lakukanlah dengan kerelaan kerana ianya akan kekal selamanya...kerana dek sesuatu keinginan kita mula alpa tentang yang lain.. biarpun tidak dgn kata2 namun ,hati ini kuat menyatakan ianya terpaksa..dek kerana terpaksa kita tidak dapat melihat yang lain di sekeliling..pandangan mula di kaburi.perasaan mula meracuni, syaitan pula menyusur...kenapa hidup mesti wujud keterpaksaan..Ermmmm kenkadang tu rasa pelik juga ..tak akan ada yang kekal kalu kita terpaksa..aku mula mendalami erti sebenar "paksa"...bagi ku hidup di muka bumi ini hanya semetara...selagi kita hidup laksanakanlah kerana Allah..kerana kita tidak berhak menilai pahala dan dosa... Allah jadikan siang dan malam silih berganti ..Allah juga kurniakan kita akal untuk berfikir..kita ni sering melakukan dosa.. berapa kerap kita luang kan masa untuk Allah??? cukupkah masa yang kita luangkan ??? bila sesuatu keinginan di sekat bibir mula merungut... sebaliknya kita harus ingat..adakah hari esok buat diriku? adakah aku akan di beri kesempatan tuk melihat sinar mentari lagi pada keesokanya???hidup janganlah berpaksikan keterpaksaan kerana tak akan hadir kesudahan...bahagiakanlah sesiapa jua yang ada di muka bumi ini..janganlah sempitkan penglihatan kita dgn nafsu semata-mata...janganlah kita mengharapkan apa2 balasan setelah apa yang kita lakukan... Yang pastinya setiap yang baik akan hadir kebaikan dan setiap yang jahat akan hadir kejahatan... susah kerr untuk membuat yang lain tersenyum ??? memang susah kalu kita terpaksa...ingatlah semua milik kita bukan milik kita  jadi jaganlah kita sombong  dan rakus dgn mainan perasaan kita...Ingatlah bahawa orang lain juga memerlukan kita ... semaikanlah benih-benuh penghargaan  untuk semua makhluk di muka bumi ini....

6 comments:

p@kcikLie / mamadiana said...

'secangkir senyuman'...pinjam sat kata2 ni..huhu, walau tak nampak di mata tapi keikhlasan tetap terpancar di hati...Banting mali pon talak sombong pnyer meh!!

@pklie

sayang Di sayang said...

mulalh ade yg ibu x paham..... aduh... apa yg terpaksa nie...??? hehheheh cuba terangkan skit....

p@kcikLie / mamadiana said...

tua2 ni lambat tangkap sikit...kn ibu...??apa yg terpaksa tu..cer cite.. cer cite...hehehe

Rentetan Tidak Bertaut said...

tak ada aperr cuma shahrul tgh belajar tentang "Paksa"...semalam memang tetiba jerr nak mendalami pengertian "paksa" shahrul baca la artikel yang terjadi akibat terpaksa..semuanya tak ada kesudahan...ada yang sampai dir jadi gila,dan cubaan bunuh diri dan macam-macam lagi... Sebab melaukan sesuatu dgn terpaksa dan mengharapkan sesuatu... tu jerrr....

sayang Di sayang said...

jgn sebut tua... hehehhe... org lama.... dh lah aritu kawan2 shahrul dtg panggil pak cik ngan makcik.... hehheheh... biasalah org lama nie lambat tangkap skit...

Rentetan Tidak Bertaut said...

heheheh pakcik ngan makcik sabar yer heheheheheheheh